אקלים בונה בכיתה מתחיל פעמים רבות בהבנה ובקבלה שלילד האחר יכולת להיות מחשבות והבנות אחרות ממני, אפילו לגבי אותו אירוע. מתוך הבנה זו, ניתן לקדם שפה מכבדת וקבלה של ה’אחר’. מטרת השיעור לסייע לתלמידים הבין ולקבל שלאנשים יכול להיות פרספקטיבות שונות. מתאים לכיתות ד’-ו’

פתיחה: תמונה אחת, ריבוי נקודות מבט

מטרת החלק להראות שמה שאנחנו רואים תלוי בזווית ממנה אנו מסתכלים. הזווית הזו היא נקודת המבט שלנו.  

מראים לתלמידים את התמונה שואלים – מה אתם רואים?  מי רואה מה?  מ רואה נכון?

ברווז או שפן

מבקשים מהם להסתכל על התמונה מצד ישמין לשמאל (רואים ברווז) ומצד שמאל לימין (רואים שפן) ושואלים –  מה אתם רואים?  מי רואה מה?  מי רואה נכון?

מראים לתלמידים את התמונה הבאה ושואלים איזה חיה רואים כאן (צפרדע)? ומה רואים כשהופכים את התמונה? (סוס)

 סוס או צפרדע 1

סוס או צפרדע 2

דיון :

  • בכמה דרכים אפשר לראות אותה תמונה?
  • איך הרגשת כשלמדת להביט אחרת בתמונה?
  • האם זה קרה לך שראית משהו בצורה אחרת ממישהו אחר?  מה קרה – איך הרגשת?
  • איך הרגשת כלפי הפרספקטיבה האחרת באירוע הזה?  מה היית עושה אחר במצב של פרספקטיבות שונות לאותו אירוע?

הזאב הרע 

מטרת החלק הזה ללמד את התלמידים שלפעמים צריך לקחת ‘פסק זמן’ ולהתבונן שוב ולהקשיב. כשאנחנו עוצרים לרגע ומנסים לראות לראות את הדברים מזווית אחרת, מהנעלים של ה’אחר’, אנחנו יכולים לגלות דברים מופלאים, ולהבין דברים אחרת.

מבקשים מהתלמידים לספר את סיפור הכיפה האדומה. לאחר מכן שואלים את התלמידים איך הרגשתם כלפי הכיפה האדומה? כלפי הזאב??

מאתגרים את נקודת המבט של התלמידים ע”י הבאת הסיפור של “הזאב הטוב” – על ידי הקרנת סרט או קריאת הסיפור של “הזאב הטוב” בקול רם בכיתה

היו היה – סיפור “הזאב הטוב”:

היער היה ביתי. גרתי ביער ושמרתי עליו. ניסיתי לדאוג שהוא יישאר נקי ומסודר. ואז, יום אחד, בזמן שפיניתי זבל שמישהו אחר השאיר מאחוריו, שמעתי צעדים. קפצתי אל מאחורי עץ, וראיתי ילדה קטנה יורדת בשביל ונושאת בידה סלסלה. מיד התעורר בלבי חשד, כי הבגדים שלה היו מוזרים – כולה הייתה אדומה, והראש שלה היה מכוסה כאילו היא אינה רוצה שיזהו אותה. מובן שעצרתי אותה כדי לבדוק את העניין. שאלתי אותה מי היא, לאן היא הולכת, מאין באה וכל מיני שאלות כאלה. היא הרימה את אפה ואמרה בהתנשאות שהיא הולכת לבית סבתה. אחר כך המשיכה במורד השביל, הוציאה ממתק מהתיק שלה, התחילה לאכול אותו וזרקה את העטיפה על הארץ. הייתם מאמינים?! לא די שנכנסה ליער שלי בלי רשות והתחצפה אליי, עכשיו גם לכלכה את הבית שלי. החלטתי ללמד אותה לקח.  רצתי מהר והקדמתי אותה בבית סבתה. כאשר ראיתי את האישה הזקנה, הבנתי שאני מכיר אותה. לפני הרבה שנים עזרתי לה להיפטר מכמה עכברושים שהסתובבו בביתה. הסברתי לה מה קרה, והיא הסכימה לעזור לי ללמד את נכדתה לקח. היא הסכימה להתחבא מתחת למיטה עד שאקרא לה. כאשר הגיעה הילדה, קראתי לה לחדר השינה. שכבתי שם במיטה לבוש כמו סבתא שלה. הילדה נכנסה ומיד העירה הערה גועלית על האוזניים הגדולות שלי. אין זו הפעם הראשונה שמעליבים אותי, ולכן לא התרגשתי וניצלתי את העניין כדי להגיד לה שהאוזניים הגדולות שלי עוזרות לי לשמוע אותה טוב יותר. אחר כך שוב העירה הערה מרושעת, הפעם על העיניים הבולטות שלי. אני מנסה תמיד להישאר רגוע, ולכן התעלמתי מההערה המעליבה ואמרתי לה שהעיניים הגדולות שלי עוזרות לי לראות טוב יותר. אבל ההערה הבאה באמת הרתיחה אותי. היא אמרה משהו על השיניים הגדולות שלי. אז כבר איבדתי את העשתונות. אני יודע שהייתי צריך לשלוט בעצמי, אבל הפעם פשוט לא יכולתי יותר לשלוט בכעסי. קפצתי מהמיטה ונהמתי עליה “השיניים שלי יעזרו לי לאכול אותך טוב יותר”.  זאבים אף פעם אינם אוכלים ילדות קטנות. לא הייתה לי שום כוונה לטרוף אותה (ממילא בטח היה לה טעם נוראי). רק רציתי להפחיד אותה קצת. אבל הילדה התחילה לרוץ בצעקות מסביב לבית כמו משוגעת. התחלתי לרדוף אחריה, כי חשבתי שאם אתפוס אותה, אצליח להרגיע אותה.  פתאום נפתחה הדלת בבעיטה, ובפתח עמד צייד גדול מצויד בגרזן. ידעתי שאני בצרות. קפצתי דרך החלון ונמלטתי משם כל עוד נפשי בי. אבל זה לא סוף הסיפור. סבתא אף פעם לא סיפרה את הצד שלי של הסיפור. לא מזמן הפיצו עליי שמועה שאני רשע ומסוכן. עכשיו כולם מתחמקים ממני. אולי הילדה הקטנה חיה באושר ובעושר עד עצם היום הזה, אבל אני לא.

לדיון:

  • איך אתם מרגישים כלפי הזאב עכשיו?  כלפי הכיפה האדומה?
  • האם אתם זוכרים פעם שראיתי מצב בצורה מסוימת ואחרי שהקשבתם למישהו אחר, שיניתם את  דעתבם?
  • מה למדתם מהסיפור ודיון?
  • איך זה יכול לעזור לכם לפתור מחלוקות?
  • מה זה אומר – “מה שרואים מכאן “לא רואים משם” – איך אפשר להשלים מידע לקבל תמונה מלאה יותר?

סיום – החשיבות של הבנת התמונה המלאה

מטרת הסיכום לחדד בפני התלמידים שחשוב להבין את התמונה המלאה, את ההקשר של הדברים

דיון סיכום:

  •  מה הייתה התגובה של האישה וילדה?
  • למה?
  • מה קרה?
  • מה לומדים מהסרט?