מוזאיקה המרכז ליישוב סכסוכים בהסכמה בשיתוף עם תכנית “גישורים”  שמחים לחלוק עמכם רעיונות שיכולים להוות בסיס לפעילות שניתן לקיים עם ילדים בכיתות נמוכות וגבוהות כבסיס להפעלה ושיח בנושאם הקשורים ליישוב מחלוקות, גישור ושלום בין אדם לחברו לכבוד יום ט’ באדר.

פעילות 1: 

מטרה: להבין את ההשפעה של סטריאוטיפים קבוצתיים על מערכות יחסים.

חומרים: תוויות למצח ונייר דבק להדבקה.

פתיחה (5 דקות): הציגו את המושג סטראוטיפים ובקשו מהילדים להעלות אסוציאציות וחוויות

  1. הציגו את נושא השיעור היום – ההשפעה של קבוצות חברתיות על הדינמיקה בכיתה.
  2. ערכו סיעור מוחות מהיר ביחד עם הכיתה בעניין התוויות המשמשות לזיהוי תלמידים יחידים וקבוצות של תלמידים בבית הספר. הציעו סוגים שונים של סטריאוטיפים וקבוצות, כגון חנונים, סנובים, צפונים, מקובלים, פריקים, פריחות, ערסים וכולי…
  3. אמרו לקבוצה שהיום הם ידונו בהשפעה של התוויות הללו על יחידים ועל קבוצות.

פעילות 2 (20 דקות): סיווג יחידים

  1. בעזרת הצוות, הדביקו תוויות הנושאות את שמות הקבוצות לעיל על גבי מצחי התלמידים. אסור שהם יראו את מה שכתוב על גבי התווית שלהם.
  2. הקציבו לתלמידים 5 דקות כדי להסתובב בכיתה. כאשר הם פוגשים מישהו חדש, עליהם להתייחס אליו בהתאם לכתוב על גבי המצח שלהם.
  3. חזרו למעגל. אם טרם הסירו את התווית שלהם, הם רשאים לעשות זאת כעת. שאלו את התלמידים:
  • הצביעו אם ניחשתם “מה הייתם”.
  • אם הייתה לכם “תווית” טובה יותר מאשר בחיי היום יום שלכם, מה הייתה התחושה שלכם?
  • אם הייתה לכם “תווית” פחות טובה מאשר בחיי היום יום שלכם, מה הייתה התחושה שלכם?
  • כיצד הרגשתם כאשר התייחסו אליכם רק על פי מה שכתוב על גבי המצח שלכם?
  • מדוע יכולות תוויות להיות שימושיות?
  • מדוע יכולות תוויות להיות מזיקות?
  • אם יש לכם תווית “חיובית”, האם זה תמיד דבר טוב?
  • איך הייתם מרגישים אילו הייתם הילד היחיד עם התווית שלכם (כלומר, הילד שעליו עושים “חרם”)?

הבהירו לתלמידים כי הגדרת תוויות וסטריאוטיפים היא דבר טבעי, אולם עלינו להיות מודעים להשפעות הפוגעות שלהם (לתוויות חיוביות ושליליות כאחד).

פעילות 3 (15 דקות): תוויות קבוצתיות

  1. חלקו את הכיתה לקבוצות של ארבעה תלמידים. חלקו תווית אחת לכל אחת מהקבוצות. עליהן לפתח הצגה המציגה את אותה התווית.
  2. הקציבו לקבוצות חמש דקות על מנת להתכונן. בקשו מהקבוצות להציג (במסגרת מגבלת זמן) את ההצגה שלהם בפני הכיתה. על שאר הכיתה לנסות ולנחש איזו קבוצה מוצגת בהצגה.
  3. במסגרת הזמן העומד לרשותכם, חזרו על השאלות שלעיל.
  4. שאלו:
  • כיצד משפיעה הדינמקיה הקבוצתית הזו על הקבוצה?

אם מועלים רעיונות רלוונטיים, הוסיפו אותם לרשימה מהשיעור הקודם.